33 tips om succesvol te ondernemen

24 jaar ondernemerservaring in 33 tips…Kan dat wel? Natuurlijk kan dat. Na honderden ondernemers succesvol geholpen te hebben bij de start of doorgroei van hun bedrijf ga je vanzelf een rode draad ontdekken. In essentie draait het steeds om hetzelfde: wat maakt je als ondernemer uniek en hoe maak je daarmee het verschil voor je klanten? Elke bedrijf, elke ondernemer wil van betekenis zijn voor zijn klanten. Je wil je klant laten ervaren waarom zaken…
Lees meer

1. Bewustwording

Waarom ben jij de meest aangewezen persoon? Als je een goed idee hebt, of je wilt je dromen concreet gaan realiseren, begin dan met deze vraag: waarom moet de klant jou hebben? De kans is heel erg groot dat je iets wilt gaan doen, dat ook al door anderen wordt gedaan. Bij 99% van de nieuwe bedrijven, diensten of producten gaat het niet om iets vernieuwends. Er zijn bijvoorbeeld al ontzettend veel interim managers, coaches…
Lees meer

2. Behoefte

Wat breng je bij jouw klant teweeg? Als je meer inzicht hebt in je kracht en talenten, en jij je focus daarnaar gaat verleggen, zal je merken dat dit al direct energie geeft. Maar om richting te gaan geven aan al je inspanningen, moet je erachter komen wat je voor je toekomstige klanten echt wil gaan betekenen. Ook al ben je nog zo goed in wat je doet, de klant wil weten waar jij het…
Lees meer

3. Bestaande alternatieven

Door je te verdiepen in wat er achter de vraag ligt van de klant, de behoefte, kun je beter achterhalen wat jouw klant nu doet om in die behoefte te voorzien. Dan kom je er achter dat jouw concurrentie mogelijk iets heel anders doet dan jij. Wat is de echte ‘pijn’ van jouw klant? En wat doet hij nu om dat op te lossen? Ga in gesprek en vraag ernaar. Heel simpel eigenlijk!   Tip…
Lees meer

4. Belofte

Welke oplossing bied jij en hoe help jij de klant? Om succesvol te kunnen zijn moet je jouw drijfveren, kennis en ervaring afstemmen op de behoefte van je klanten. Het gaat er namelijk niet alleen om wat je goed kunt maar om welke echte waarde jij toevoegt. Als je je bedrijf afstemt op je persoonlijke talenten en passie, kun je groeien op een manier die het beste werkt voor jou, omdat je continu bezig bent…
Lees meer

5. Bewijs

Als je voetballiefhebber bent, vind je het vanzelfsprekend dat als je naar een wedstrijd gaat kijken van je favoriete club, de voetballers de spelregels kennen en voldoende talent hebben voor het spel. Met ondernemen is het niet anders. Voordat je het speelveld betreedt, wordt er van je verwacht dat je de basisregels kent en begrijpt en verstand van zaken hebt op je eigen vakgebied. Het komt helaas nog erg vaak voor dat dit niet op…
Lees meer

6. Benadering

Je hebt nagedacht over jouw unieke talenten, de behoefte en pijn van je klanten en de belofte die je ze doet. Dat betekent dat jouw oplossingen vertaald worden in een passend portfolio van producten, diensten en service. Je hebt je trackrecord op orde, dus niets weerhoud je er nog van op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Over acquisitie zijn vele boeken volgeschreven. Waar het vooral om gaat is dat jij de stijl en benaderingswijze…
Lees meer

7. Boodschap

Een kernboodschap is een korte pitch of presentatie over waar jij voor staat met je bedrijf. Daarin geef kort en krachtig antwoord waarom en hoe jij het verschil kunt maken en de ‘pijn’ van jouw klanten wegneemt. Deze pitch moet binnen een minuut kunnen. Denk maar eens aan al die netwerkbijeenkomsten waar mensen altijd dezelfde vraag stellen: “wat doe jij?”. Vermijd dan de standaard antwoorden, en zeg niet wat je doet, maar wat jij teweegbrengt.…
Lees meer

8. Beleving

Ben je congruent in wat je zegt, doet en uitstraalt? Congruent zijn betekent dat je authentiek moet zijn in wat je zegt, wat je doet en hoe je jezelf presenteert in alles. Het beste advies wat we je kunnen geven is: wees jezelf! Soms is het heel krachtig om bepaalde kenmerken die negatief uitgelegd kunnen worden, om te draaien naar iets positiefs. Durf anders te zijn! Wat voeg je toe aan de wereld als je…
Lees meer

9. Bedrijfsvoering

Tip 26: Tijd is kostbaarder dan geld. Je kunt meer geld maken, maar niet meer tijd. Focus op waar je goed in bent, en besteed de zaken waar je minder goed in bent uit. Deze kosten teveel tijd…   Tip 27: Houd je boekhouding in een voor jou begrijpelijk programma bij. Je bent geen boekhouder (tenzij dat je vak is natuurlijk) en je wilt energie steken in die dingen waar jij waarde toe kunt voegen.…
Lees meer