4 Tips voor herstel na griep

De ‘r’ zit weer in de maand en daarmee verwachten velen onder ons een verkoudheids- of griepvirus op te lopen. Veel mensen weten wel dat het belangrijk is om je lichaam voldoende rust te geven en veel water te drinken als je last hebt van griep. Maar weet jij ook wat je moet doen als je weer aan het werk gaat? Vaak gaan mensen gewoon weer aan de slag en geven meteen weer 100%. Je lichaam is echter meestal op dat moment nog niet helemaal hersteld. Het gevolg is dat je al snel met spanningsklachten op het werk zit én dat griepklachten langer blijven hangen. Het herstel duurt hierdoor een stuk langer dan nodig is.

Het is daarom belangrijk je lichaam goed te ondersteunen in de eerste weken ‘na’ een griep. Daarnaast is het van belang om te werken aan je mentale, emotionele én fysieke weerbaarheid. Hieronder daarom een aantal tips om je lichaam verder te helpen herstellen.

4 tips voor herstel:

1.      Houd voldoende rust

Aangezien je lichaam niet op volle sterkte is, is het belangrijk om nog steeds voldoende rust te houden. Ga dus op tijd naar bed en plan voldoende rustmomenten gedurende de dag. Belangrijk daarbij is dat je op dit moment ook nog niet te veel activiteiten onderneemt, maar dat je de hoeveelheid activiteiten langzaam gaat opbouwen over de weken. Dit geldt ook voor sportieve activiteiten als fitness en wielrennen. Hoewel deze erg ontspannend kunnen werken, is het verstandig je spieren niet meteen volop te belasten. Je lichaam heeft meer hersteltijd nodig dan anders en de kans op blessures is erg groot.

2.      Eet gezond (met voldoende vitaminen en mineralen)

Wellicht heb je nog niet heel veel zin in eten. Toch is het belangrijk je lichaam te ondersteunen met gezond eten. Op die manier krijg je de vitaminen en mineralen binnen die je lichaam nodig heeft voor het herstel. Zorg daarom voor 2 fruitmomentjes op een dag en eet voldoende groente. Denk daarbij niet alleen aan je portie groente tijdens het avondeten, maar ook bijvoorbeeld rauwkost in de vorm van een salade tijdens het ontbijt en/of lunch. Let op: besprenkel je salade niet rijkelijk met allerlei dressings; naast dat deze veel kaloriën bevatten, kan de dressing ook allerlei additieven en vetten bevatten die je spijsvertering (te veel) belasten. Wil je toch wat over je salade doen? Kies dan voor een klein beetje pure milde olijfolie. Zuren  – zoals (wijn)azijn – kunnen op dit moment nog te zwaar zijn voor je maag.

3.      Doe dagelijks langzame yoga oefeningen

Door het vele slapen en/of zitten hebben je spieren aan kracht verloren. Het is daarom goed om weer in beweging te komen. Dit kan door te beginnen met dagelijks langzame yoga oefeningen te doen. Denk hierbij niet aan oefeningen van power yoga of ashtanga yoga, maar meer aan een rustigere vorm als hatha yoga. Door yoga oefeningen krijgt je lichaam de kans sterker en leniger te worden. Tegelijkertijd geef je aandacht aan je ademhaling! Mocht je naar een groepsles gaan, geef dan vooraf vooral bij de docent aan dat je weer bezig bent met opbouwen van je weerbaarheid en je krachten. De docent kan hier dan rekening mee houden tijdens de les en het zal voor jezelf meer rust geven tijdens het uitproberen van de verschillende oefeningen.

4.      Neem dagelijks tijd voor mindfulness oefeningen

Niet alleen lichamelijk heb je ondersteuning nodig, het is ook belangrijk te werken aan je emotionele en mentale weerbaarheid. Yoga oefeningen kunnen hieraan bijdragen. Daarnaast kan je werken aan je geestelijke conditie door het doen van mindfulness oefening, zoals een body scan of bewust ademen. Hiervoor zijn op internet allerlei geluidsopnames te vinden.

De tips die ik hierboven gegeven heb, kunnen veel mensen helpen tijdens het herstel en bij het weerbaarder maken van het lichaam na een griep of verkoudheid. De mate waarin bovenstaande tips je helpen, verschilt van mens tot mens. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen! Deze kun je hieronder met mij delen. Mocht je nog vragen hebben, dan beantwoord ik die graag!

Mocht je meer behoefte hebben aan een herstelplan op maat? Bijvoorbeeld omdat je gevoelig bent voor bepaalde prikkels? Neem dan gerust eens contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik kijk graag samen met jou naar de mogelijkheden die jíj hebt om weer zo snel mogelijk op krachten te komen! #chooseyourway

Jozien Elgershuizen – Choose Your Way

06-28259161 /  jozien@chooseyourway.eu / http://www.chooseyourway.eu/op-weg-naar-een-goede-energiebalans/

Mensen hebben vaak heel veel potentie in zich, maar zijn zich hiervan niet altijd goed bewust. Ook veel professionals zoals trainers en docenten hebben meer mogelijkheden dan zij zich realiseren. Ik bied uitdagende en creatieve begeleiding op zowel persoonlijk als professioneel vlak aan deze professionals. De begeleiding richt zich op het verkrijgen van inzicht in de verschillende mogelijkheden en het maken van een passende keuze om de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van deze passievolle professionals te versterken.

Auteur: Jozien Elgershuizen
Gepubliceerd op: maandag 12 maart 2018

Trackback link

1 reactie

  1. Griselda Bosma
    Griselda Bosma, 21 maart 2018

    Dank voor je tips!