Vrouw met telefoon in handen die kijkt naar Instagram

Alles wat je moet weten over het Instagram Algoritme

Ervaren marketeers beweren dat Instagram een ​​van de beste social media platforms is voor bedrijven. Op dit moment behoort Instagram in Nederland tot de top-5 van meeste gebruikte social media, met een schatting van 5,6 miljoen gebruikers in 2020. Grote kans dus dat jouw doelgroep zich ook op dit social media kanaal bevindt.

Wanneer je overweegt om het social media platform op te nemen in je marketingmix, is het belangrijk om te begrijpen hoe Instagram werkt en hoe je het platform voor je bedrijf kan inzetten. Daarom wil ik je in dit blog meer gaan vertellen over hoe het Instagram algoritme werkt in 2020 zodat jij weet hoe je meer zichtbaarheid voor je bedrijf creëert.

Wat is het Instagram algoritme eigenlijk?

Instagram is in de loop der jaren veel veranderd, maar in 2018 werd er een van de grootste veranderingen doorgevoerd. Het platform schakelde namelijk over van chronologisch naar een algoritmische manier om inhoud weer te geven. Instagram heeft deze wijziging doorgevoerd om iedere gebruiker meer waarde te kunnen geven in wat zij écht relevant vinden om te zien en hierdoor een gezonde community op te bouwen waarbij interactie centraal staat. Het nieuwe algoritme is dus een systeem die nieuwe content laat zien op basis van jouw gebruik, activiteiten en content. Instagram zegt hier zelf het volgende over: “De volgorde van foto’s en video’s in je feed zal zijn gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, je relatie met de persoon die de post plaatst en de tijdigheid van de post.”

De 3 belangrijkste factoren van het Instagram algoritme

  • Interactie & relatie

Het Instagram algoritme waardeert veel betrokkenheid en bepaalt aan de hand van jouw acties de relatie met je volgers. Wanneer jij regelmatig foto’s van iemand liked, hierop reageert of DM’s stuurt, geeft dit Instagram de informatie dat je (hoogstwaarschijnlijk) een goede relatie hebt of wilt met deze persoon. Daarnaast beloont Instagram jouw wanneer jij de interactie aangaat met je volgers, vooral het eerste uur na het plaatsen van je post. Denk trouwens maar niet dat je zomaar bots kunt inzetten om veel comments te plaatsen. Instagram is continue bezig bots te herkennen en straft dan ook direct wanneer ze zien dat je hier gebruik van maakt.

  • Relevantie

Het Instagram algoritme gebruikt jouw (eerdere) interesses om je te categoriseren. Dit doen ze bijvoorbeeld door te kijken naar de inhoud van de posts die je plaatst. Hierbij maken ze gebruik van geavanceerde​ ​beeld herkenningstechnologie​. Deze​ ​software​ helpt Instagram​ ​verschillende​ ​voorwerpen​ ​in​ ​Instagram ​content te identificeren waardoor ze je verschillende interesses kunnen achterhalen. Ook hashtags voorzien het Instagram algoritme van relevante informatie over jouw interesses. Daarom beloont het systeem jou als jij nauwkeurige en passende hashtags gebruikt. Sinds kort heb je ook de mogelijkheid om hashtags te volgen, wat betekent dat potentiële nieuwe volgers je nóg sneller kunnen vinden.

  • Consistentie

Instagram houdt ervan als mensen met regelmaat hun platform gebruikt. Kortom, het syteem beloont actieve gebruikers door ze voorrang te geven op passieve gebruikers. Dit is gebaseerd op een stukje menselijke psychologie waarbij ze rekening houden met gewoonten en terugkerende patronen. Het systeem zal je post-frequency onthouden en je belonen voor je consistentie. Dus vergeet jij een post te plaatsen op het moment dat Instagram eigenlijk content van je had verwacht, dan zal je worden ‘gestraft’ door minder betrokkenheid. Dit betekent echter niet dat je dagelijks of meerdaags iets hoeft te plaatsen. Je bepaald zelf je frequentie op basis van wat bij jou en je bedrijf past. Zolang je dit consistent vasthoudt, zal het algoritme je hiervoor belonen.

Waar houdt het Instagram algoritme nog meer van?

Naast de 3 bovenstaande factoren zijn er nog een aantal andere zaken die worden meegenomen in het algoritme. Zo is het belangrijk om uit te zoeken op welk moment je volgers het meeste online zijn. Door op dat moment je bericht te plaatsen vergroot jij je kans om likes te ontvangen, interactie aan te gaan en zichtbaar te worden bij je doelgroep. Daarnaast beloont Instagram je voor het gebruik van alle functie binnen het platform. Denk bijvoorbeeld aan vermeldingen, polls, stickers, filters of muziek in Stories.

Even samenvatten: ondanks het feit het Instagram algoritme misschien wat ingewikkeld lijkt, moedigt het gebruikers alleen aan om betere en relevante inhoud te bieden en een diepere band te creëren met je publiek. Gebruik jij Instagram als onderdeel van je marketingmix? Zorg dan dat je actief gebruik maakt van het platform en veel aandacht besteedt aan het maken van de juiste content en de relatie met je doelgroep. Zo kan jij optimaal gebruik maken van de voordelen van het Instagram algoritme.

Heb je de bovenstaande tips opgevolgd, maar blijven resultaten toch uit? Laat het me weten, ik help je graag verder op weg!

Auteur: Paula Bange
Gepubliceerd op: dinsdag 28 januari 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!