Veel blije klanten, welke ondernemer wil dat nou niet? Maar om zo’n klantmagneet te worden is meer nodig dan bovenaan in de zoekmachines komen. Wil jij ook meer klanten aantrekken? Je trekt zeker meer klanten met een onderscheidende waardepropositie. Ben jij de persoonlijke brenger van concreet resultaat? Alle bedrijven bestaan bij de gratie van hun klanten. Het bestaansrecht van elke bedrijf begint immers met klanten die behoefte hebben aan de producten of diensten en vertrouwen…
Lees meer
Wat wil jij later worden? Als kind wist ik al – onbewust natuurlijk – dat ik eigen baas wilde worden. Mijn drang naar onafhankelijkheid was enorm. Op de vraag ‘Wat wil je later worden?’ antwoordden mijn vriendinnetjes ‘juf’, of ‘dierenverzorger’ of ‘verpleegster’. Ik wilde zwerver worden. Zo één die in de hooiberg sliep en altijd ergens kon aanschuiven voor een warme hap. Niemand die zei wat je moest doen. Wat later leek boswachter te paard…
Lees meer
Lid zijn van veel social mediagroepen is leuk, maar je verliest snel overzicht Leuk, ik word lid van die FB-groep. Daar kan ik kennis delen. Hé, nog een leuke groep. Daarin mag ik mijn blogs plaatsen. Op een gegeven moment besefte ik mij dat ik niet meer wist van welke social media groepen ik allemaal lid was. En daar kwam bij dat voor elke groep andere regels gelden. Niet/wel toegestaan Soms wilde ik mijn bedrijf…
Lees meer
Bevlogenheid, wat een mooi woord! Het gaat over licht zijn, vliegen, beweging, energie. En er is niks zweverigs aan. Bevlogenheid heeft namelijk een positieve invloed op harde gegevens, zoals je omzet. Maar wat is het eigenlijk? En… is het te beïnvloeden? Bevlogenheid is de toestand waarin je je super vitaal voelt, helemaal opgaat in je werk en volledig bent toegewijd aan wat je op dat moment doet. Deze toestand maakt dat je graag een stapje…
Lees meer
Onderhandelen is emotie Als ondernemer krijg je er mee te maken: onderhandelen met een klant of opdrachtgever. Ik hoor van veel zzp’ers dat ze dit het minst leuke vinden van het ondernemerschap. Menigeen gaat met knikkende knieën naar een onderhandelingsgesprek om vervolgens met een slecht gevoel weer naar buiten te komen. Het tarief of de prijs is gedaald, je opdracht wordt uitgesteld, of je hebt niet met een beslisser om tafel gezeten. Onderhandelen voelt persoonlijk,…
Lees meer
Zo’n moment voelt dan toch speciaal. ‘Ik schrijf me in als ondernemer’ Nu gaat het gebeuren. Ik raad je aan, laat het gevoel lekker over je heen komen. Geniet van het moment. Auto geparkeerd, lopend naar de ingang van de KvK met een glimlach van oor tot oor. De receptioniste vraagt mij plaats te nemen in de wachtruime. ‘Er komt zo iemand bij u’ zegt ze. Prima, zeg ik. Ik neem plaats…
Lees meer
Succesvol ondernemen begint met een waardevol netwerk Elke startende ondernemer weet het: een waardevol netwerk is belangrijk voor de groei van je bedrijf. Het advies aan starters is dan ook steevast: ga naar zoveel mogelijk bijeenkomsten toe waar je andere ondernemers, klanten of opdrachtgevers kan ontmoeten. En: maak een goed profiel van jezelf als ondernemer of van je bedrijf op LinkedIn, Facebook, Instagram of andere social media-netwerken en wees daar zo actief mogelijk. Het succes…
Lees meer
Wie de vorige afbeelding goed bekeek, heeft het al gezien: een goed lettertype (font) heeft minstens twee sets cijfers. - Tabelcijfers hebben vrijwel dezelfde hoogte als hoofdletters en nemen allemaal even veel ruimte in in de breedte, waardoor ze in tabellen altijd mooi onderelkaar komen te staan. - Uithangende cijfers gedragen zich meer als kleine letters en zijn vooral geschikt in lopende tekst. In tekst met veel getallen of jaartallen is dit goed te zien.…
Lees meer
Goede typografie (de vormgeving van tekst) is zoiets als een goede gezondheid. Je merkt pas hoe belangrijk het is op het moment dat er iets fout gaat. Typografie heeft immers vaak de functie om onopgemerkt te blijven. Daardoor is het gemakkelijk om het belang te onderschatten van de ontelbare onzichtbare typografische beslissingen die zorgen dat je rustig kan lezen. Juist in een wereld waarin we minder tijd hebben en meer informatie moeten verwerken is goede…
Lees meer
De nieuwe KOR Heb je het al gehoord? De kleineondernemersregeling (KOR) zoals deze nu nog is gaat drastisch veranderen per 1 januari 2020. In de huidige regeling ging het namelijk om het totale bedrag wat je in een jaar betaalde aan btw. Verder was dit alleen maar beschikbaar voor natuurlijke personen (ondernemers met een eenmanszaak of vof). En vanaf 1 januari 2020? Vanaf 1 januari 2020 gaat de kleineondernemersregeling (KOR) niet meer uit van een te betalen…
Lees meer