hulp-vragen

En dan moet je ineens om hulp vragen…

“Ruim 23 jaar lang ben ik al ondernemer en nooit heb ik hulp hoeven te vragen. Als maker van theaterkostuums, decors en rekwisieten was mijn agenda altijd gevuld. Daarnaast heb ik een Japanse tuin waar ik, vlak voor Corona losbarstte, Japanse theeceremonies wilde gaan doen. Maar als gevolg van de Corona-maatregelen stond van de ene op de andere dag alles stil. Lopende opdrachten werden niet meer afgerond en dus ook niet betaald. Ik heb eerst met mijn boekhouder alle opties bekeken. Extern om hulp vragen is echt verschrikkelijk als je zelf altijd je broek hebt kunnen ophouden.

Coronasteun werd een nachtmerrie

Bij het aanvragen van de TOZO 2 is er iets misgegaan bij het invullen. Dan ontdek je hoe systemen werken. Ik kreeg niet alleen een veel te lage bijdrage om van te kunnen bestaan, maar moest ook nog TOZO 1 gaan terugbetalen, en wel per direct. Een schuld dus. Dat voelde zó onrechtvaardig. Je ziet grote bedrijven die met grote bedragen worden geholpen maar kleine ondernemers worden in de kou gezet. Mijn boekhouder heeft van alles geprobeerd om het misverstand recht te zetten, maar het duurde allemaal te lang.

Op een gegeven moment ging het écht niet meer. Ik besloot, om te overleven, mijn machines te verkopen. Je moet voor jezelf kiezen maar dat is toch heel zwaar. Een vriend van me wees me op Perron ZZP en ik zag ze via sociale media ook voorbij komen. Ik heb daar aangeklopt voor advies. Het was de laatste strohalm eigenlijk. Ik wist wel dat ik iets moest doen, maar ik wist niet meer wát ik nog kon doen.

Ik wist zelf niet meer wat ik nog kon doen

Bij Perron ZZP heb ik mijn situatie kunnen uitleggen. Machines verkopen werd me direct afgeraden. Ik mocht mijn toekomstige omzet niet om zeep helpen. De hulp die er vervolgens werd geboden was zeer positief. Er werd direct de juiste actie ondernomen. Het heeft ertoe geleid dat mijn verkeerde opgave van de TOZO is gecorrigeerd en ik nu langzaam uit de financiële zorgen kom.

Het afgelopen jaar stond in het teken van heel veel financiële stress, waardoor het onmogelijk was om creatief naar oplossingen te zoeken. Je wordt vermorzeld door de brieven die je als schuldenaar wegzetten. Dat vreet aan je ik moet er nog van herstellen.

Hoe eerder je om hulp vraagt, hoe sneller je weer perspectief hebt

Ondernemers die, net als ik, moeite hebben met het betalen van hun rekeningen, vastlopen in de molen van de corona-regelingen of echt niet meer weten hoe ze verder moeten met hun bedrijf, raad ik ten zeerste aan zich te melden bij Perron ZZP. Daadkrachtig en to-the-point helpen ze je weer op de been. Hoe eerder je dat doet, hoe beter. Ik kan nu mijn herstelperiode ingaan. De theaters gaan weer open en de eerste opdrachten komen weer binnen. En dat hernieuwde perspectief gun ik echt elke ondernemer!”

Dit is het persoonlijke verhaal van Fokko Jelsma, ondernemer en eigenaar van Atelier FJ en de Japanse Man in Groningen en geholpen door Perron ZZP. Meer weten? Stuur een mail naar perronzzp@ikonderneemhet.nl

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: vrijdag 25 juni 2021

Trackback link

1 reactie

  1. Hessel De Jong
    Hessel De Jong, 8 juli 2021

    Testreactie