webshops

Spelregels bij het opzetten van Webshops

Webshops

In de 1,5 meterafstand-maatschappij waarin we momenteel leven komen ze als paddenstoelen uit de grond: webshops. Het lijkt dé oplossing voor de beperkingen die de overheidsmaatregelen met zich meebrengen.

Tegelijkertijd moet niet de lichtvaardig worden gedacht over het opzetten van een webshop. Hier zitten namelijk juridische haken en ogen aan. Niet voldoen aan de wetgeving levert niet alleen claims van klanten op, maar kan leiden tot serieuze boetes van de ACM.

Uiteraard ben ik niet van de bangmakerij, maar het is goed je bewust te zijn van de spelregels. Graag geef ik hierbij een greep uit het assortiment van deze regels. Uiteraard is dit geen uitputtende opsomming en zeker geen checklist. Het geeft puur een beeld van wat je kan verwachten.

Bestelprocedure & betaalknop

Iedere webshop moet een duidelijke bestelprocedure hebben. Vandaar het stappenplan dat dient te worden doorlopen voor je iets kan bestellen. Belangrijk is daarbij de bestelknop, waarmee de aankoop wordt afgerond. Het moet de klant duidelijk zijn dat met het drukken op die knop een betaalverplichting ontstaat. Vermeld in de knop bijvoorbeeld de tekst ‘afrekenen’ in plaats van ‘bestellen’.

Privacy

Zorg ook dat de privacyverklaring op orde is en daarin duidelijk staat uitgelegd hoe om wordt gegaan met persoonsgegevens. Wordt bijvoorbeeld een e-mailadres gebruikt voor het toesturen van aanbiedingen? Geef dat soort zaken dan expliciet aan.

Herroepingsrecht

Soms kan een aankoop tegenvallen. Op het plaatje in de webshop zag het er toch anders uit dan in het echt of het product kleurt toch niet zo goed bij de rest van het interieur. Een consument kan in dat geval gebruik maken van het herroepingsrecht door binnen 14 dagen na ontvangst van het product het te retourneren. De consument moet worden geïnformeerd over het bestaan van dit herroepingsrecht en de wijze waarop de retourprocedure werkt. Gebruik bijvoorbeeld een modelformulier voor retourneringen. De retourtermijn wordt anders verlengd tot maximaal 12 maanden.

Algemene informatie & Algemene Voorwaarden

Verder heb je als ondernemer diverse informatieplichten. Zo dient er een duidelijke productomschrijving te worden gegeven, welke prijs er geldt en informatie over de eventuele bezorgkosten en het leveringsproces. Maar ook informatie over de webshop zelf. Vermeld daarom het KVK- en BTW nummer, vestigingsadres en e-mailadres op de website. Vergeet ook niet de (algemene) voorwaarden te vermelden die van toepassing zijn, deze op de juiste manier van toepassing te verklaren en correct ter hand te stellen.

Onderscheid je!

Kortom, er zijn een groot aantal punten om rekening mee te houden. Het gaat te ver om al deze punten inhoudelijk hier te behandelen. Een goed advies hierover vragen is dus zeker een verstandige investering. De concurrentie van andere webshop is namelijk zo groot dat consumenten zeker zullen afhaken wanneer ze je webshop niet vertrouwen. Door duidelijk en transparant te zijn, kan je jezelf dus onderscheiden in het Wilde Westen van de Webshops. Iets wat tijdens deze coronacrisis nog belangrijker is geworden.

Auteur: Johan van de Worp
Gepubliceerd op: dinsdag 21 april 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!