uniforme-uitstraling

Uniforme uitstraling draagt bij aan professionaliteit

Wanneer je start als ondernemer merk je dat je met veel thema’s te maken krijgt. Zoals boekhouding, social media, acquisitie, marketing, enzovoort.

Wat zeker niet onbelangrijk is, is de uitstraling van je bedrijf. Wanneer deze in het begin ‘uniform’ is, merk je dat je netwerk en potentiële klanten je gaan herkennen en blijven volgen.

In het begin kun je dit eerst prima zelf. Kom je er niet uit of ben je niet creatief? Dan adviseer ik je een vormgever te benaderen. In deze blog geef ik je een aantal tips over kleur, logo, teksten en afbeeldingen.

Kleur bekennen

Veel mensen kiezen een kleur die in het kleurenpalet van Word zit. Hier is niets mis mee. Maar hoe top is het wanneer je je eigen kleur maakt. Je eigen kleur kiezen kan ook in het Word-kleurenpalet. Wanneer je je kleur hebt gekozen, noteer dan de RGB-getallen. Het is belangrijk dat je deze getallen noteert, want je gaat zien dat je in andere programma’s een andere kleurcode dient in te vullen. Door middel van dit programma kun je de juiste codes vinden: https://www.rapidtables.com/convert/color/index.html

RGB is niet de enige kleurcode. Je hebt bijvoorbeeld ook HEX, CMYK, enzovoort. Klik voor meer informatie en uitleg op deze link: https://burostaal.nl/kleurenwoordenboek-cmyk-pms-rgb-en-hex/

Het is mogelijk dat je niet voor 1 kleur kiest maar dat je er nog 1 of 2 erbij wilt. Wil je weten welke kleuren met elkaar matchen? Dan is deze link ideaal: https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/

Logo ontwerpen

Je kunt starten met het ontwerpen van je eigen logo. Een gebruikersvriendelijk programma hiervoor is bijvoorbeeld Canva.

Dit kan lastig zijn, maar ook erg leuk. Ik ben zelf erg creatief en ik heb er weken over gedaan om mijn logo zo te krijgen dat ik het YES-gevoel kreeg. Ik gebruik dat logo nog steeds.

In de praktijk merk ik dat de meeste ondernemers na twee, drie jaar hun huisstijl gaan doorontwikkelen. Maar ook grote bedrijven moderniseren en nemen hun uitstraling/huisstijl hierin mee. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je gerust kunt starten. Gewoon doen! Vind je dit toch te lastig, vraag dan om advies in je netwerk of via het platform: www.ikonderneemhet.nl

Teksten zelf schrijven of uitbesteden?

Uniforme uitstraling gaat niet alleen om kleur. Het gaat ook om je teksten.

Wat word je schrijfstijl. Schijf je in de u-vorm of in de je-vorm? Wat past bij je bedrijf? Misschien past actief schrijven bij je bedrijf of juist niet. Maar vergeet niet, de schrijfwijze die bij je bedrijf past, dient ook bij jou te passen. Want in het begin, schrijf je meestal de teksten zelf. Onderzoek ook wie je doelgroep is. Want wat je schrijft dient de doelgroep aan te spreken en zij dienen jou hierin te herkennen.

Op Google kun je voldoende informatie vinden die je verder helpt met het schrijven van teksten. In mijn netwerk ken ik diverse tekstschrijvers. Ik breng jullie graag met elkaar in contact.

kun je voldoende informatie vinden die je verder helpt met het schrijven van teksten. In mijn netwerk ken ik diverse tekstschrijvers. Ik breng jullie graag met elkaar in contact.

Afbeeldingen: let op rechten!

Ook afbeeldingen zijn belangrijk voor een uniforme uitstraling. Welke afbeeldingen je gaat gebruiken, hangt geheel af van het feit wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Sommige ondernemers laten humor in de afbeeldingen terugkomen. De ander gebruikt ‘zakelijke’ afbeeldingen. Je kunt ook afbeeldingen van jezelf gebruiken maar let op je kleding, achtergrond en dergelijke.

Toen ik startte als ondernemer had ik geen geld voor een fotograaf. Ik heb afbeeldingen gedownload via onderstaande websites. Deze sites bieden rechtenvrije foto’s aan. Nu ben ik in gesprek met een fotograaf om te bekijken wat nu bij mij past en mijn bedrijf.

Overzicht websites:

www.pixabay.com

https://www.pexels.com/nl-nl/

https://unsplash.com/

Je gaat merken dat je met bovenstaande gegevens vanzelf je eigen huisstijlhandboek aan het maken bent.

Huisstijlhandboek

Maar wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek is een huisstijl document waarin de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een organisatie vastliggen. Denk hierbij aan richtlijnen voor logogebruik, kleurwaarden en typografie. Omdat richtlijnen voor het toepassen van de huisstijl en het ontwerp/de ontwikkeling van nieuwe huisstijldragers vastliggen is het mogelijk met meer partijen samen te werken. (Bron: teamnijhuis.com)

Je kunt gerust starten met wat je nu weet. Maak je eigen huisstijlhandboek en breidt deze uit.

De volgende elementen dient een huisstijlhandboek te bevatten. Check deze link: https://teamnijhuis.com/nl/blog/huisstijlhandboek-8-elementen-tips-en-voorbeelden-vakpraatvideo/

Extra tips

Ik hoop je in ieder geval ietwat op weg te hebben geholpen. Op de valreep heb ik nog een vijftal tips via Businessbox.nl. Zeer handig en interessant.

https://www.businessbox.nl/uniforme-uitstraling-bedrijf-5-tips/

Vormgevers

Ga je een professionaliseringsslag maken of ben je misschien totaal niet creatief? Kijk dan eens in je netwerk of je ook vormgevers kent. Uiteraard mag je ook gebruikmaken van mijn netwerk. Ik verwijs je graag door naar hen.

Auteur: Annatascha Udinga
Gepubliceerd op: zaterdag 29 februari 2020

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!