vrouwelijke-ondernemers-breken-door

Vrouwelijke ondernemers breken definitief door

Jonge én oudere vrouwelijke ondernemers in opmars!

Vrouwen breken op vele terreinen door, ook in het ondernemerschap. Steeds meer vrouwen ondernemen en hun aandeel is sinds 2014 toegenomen van 24% tot 39%. En het zijn juist de groep jonge onderneemsters (tot 30 jaar) en de groepen onderneemsters vanaf 45 jaar – en met name de groep van 65 jaar en ouder – die relatief het snelst groeien. Zo blijkt uit cijfers van de KvK.Traditioneel gezien zijn de meeste startende ondernemers mannen, maar de vrouwen zijn in opkomst. De overlevingskans van hun bedrijf is even groot als die van een mannelijke ondernemer met een vergelijkbaar bedrijf.

toename-vrouwelijke-ondernemers

 

Vrouwelijke ondernemers presteren op vele terreinen zelfs beter dan mannen

Vrouwelijke ondernemers blijken het zeker zo goed te doen als mannen. Volgens dit Britse onderzoek zijn de bedrijfsresultaten van vrouwen minimaal gelijk, of zelfs beter dan die van mannen in dezelfde positie. Hun onderneming maakt meer winst dan de gemiddelde onderneming en ziet een snellere groei in de werkgelegenheid.

De vrouwen komen ook op onder investeerders. En dat is maar goed ook, want volgens Neelie Kroes gaat nog steeds ruim negen van de tien financieringen naar bedrijven die worden geleid door mannen. Maar met meer vrouwen in de financiële sector lijkt er een verandering op komst. Vrouwen investeren anders en zijn gemiddeld genomen succesvoller dan mannen. Hoe dat kan? Zij nemen minder risicio’s bij participaties en doen meer onderzoek. Daardoor verslaan zij mannen jaarlijks met 1 procentpunt op het rendement uit participaties.

Vrouwen en mannen ondernemen qua stijl niet heel verschillend. Wel blijkt dat vrouwelijke ondernemers minder snel failliet gaan. Uit deze studie van Graydon blijkt dat van alle ondernemers die failliet gaan, slechts 18% vrouw is. Wellicht heeft dit weer te maken met de lagere risicobereidheid van vrouwen. Zij zijn minder gericht op een hele snelle groei en maken niet graag schulden.

Zakenwereld gedomineerd door mannen wordt steeds meer inclusief

Vrouwelijke ondernemers zijn niet alleen in opmars in de sectoren waarin zij van oudsher al actief waren, zoals persoonlijke verzorging, de zorg of cultuur. Ze zijn ook steeds meer te vinden in de ICT, de financiële en technische wereld. Over het algemeen zijn dit van oudsher ‘male dominated’ arena’s, en soms is kan dat nogal imponerend overkomen. Begrip voor de verschillen kan wonderen doen! Mocht je dit filmpje nog niet kennen; Men’s Brains and Women’s Brains van Mark Gungor laat ons met humor zien waarom we anders zijn.

the-nothing-box

Men’s brains and women’s brains

Dat bedrijven met meer vrouwen beter presteren blijkt ook uit onderzoeken.

‘Vrouwen maken bedrijven beter’

Kortom, alle reden om de opmars van vrouwelijke ondernemers als een hele positieve ontwikkeling te zien.

Wat kunnen vrouwen zelf doen om hun doorbraak te bespoedigen?

Vaak zijn niet mannen de grootste ‘vijand’ van vrouwen, maar zijn ze dat vooral voor zichzelf. En soms voor elkaar. Goed bedoelde adviezen en tips van vriendinnen kunnen natuurlijk echt goed bedoeld zijn, maar vaak is het zo dat familie en vrienden adviseren vanuit hun eigen perspectief. Zonder enige ervaring of kennis op het vlak van jouw bedrijf en de vragen van jouw klanten. Het allerbelangrijkste advies dat ik vrouwen kan meegeven is toch meer lak te hebben aan wat anderen zeggen. Soms moet je ook gewoon afrekenen met bepaalde typisch vrouwelijke neigingen omdat die ons bij het ondernemen behoorlijk in de weg kunnen zitten.

Wees minder perfectionistisch!

Vrouwelijke ondernemers hebben vaak een grote drang tot perfectionisme. Ze hebben allerlei plannen en ideeën, waar dan uiteindelijk niets van terecht komt. Dat komt vooral omdat ze alles eerst perfect voor elkaar willen hebben. Bijvoorbeeld lanceren ze niet voordat ze de perfecte naam voor hun bedrijf hebben gevonden. Of ze kunnen maar moeilijk delegeren omdat ze vinden dat ze zelf het beste weten hoe het moet. Of ze zijn geobsedeerd door een minuscule klacht van één klant. Het beste is gewoon beginnen, de obstakels wegnemen, het probleem oplossen en dan verdergaan.

“Vrouwen geven zichzelf vaak de schuld voor kleine onvolkomenheden”

Stop met aardig gevonden willen worden

Vrouwen willen te veel aardig gevonden worden. Oftewel: “Het-lieve-meisjes-syndroom”. Er wordt vrouwen al van jongs af aan verteld dat ze vooral niet te veel op de voorgrond moeten treden. Hierdoor zetten ze zichzelf automatisch in een ondergeschikte rol.

De meeste mensen zijn alleen aardig voor een ander is als ze denken dat het iets oplevert. En omdat ze lang niet altijd de gewenste waardering krijgen waar ze op hoopten, is dit meteen de belangrijkste oorzaak voor burn-out. Dat soort ‘aardigheid’ komt in feite voort uit angst. En is dus iets heel anders dan daadwerkelijk aardig zijn.

Maar in zaken is het vooral belangrijk respect te krijgen. Laat het stereotype van de altijd aardige vrouw los, en focus je op de doelen van jezelf en van je klant. Hierover zijn aardige boeken geschreven, zoals deze.

aardige-meisjes-breken-niet-door

Benut kwaliteit van brede verbanden leggen, en samenwerken.

Vrouwen hebben een bijzondere kwaliteit: zij kunnen vaak de bredere verbanden zien. Dat is ook de reden dat zij vaker een bedrijf starten met een maatschappelijk nut. Juist die kwaliteit kan helpen bij opbouwen van een netwerk dat ondersteunend is aan het doel dat je als vrouwelijke ondernemer voor ogen staat. Investeer in mensen die positief ten opzichte van jouw doelen staan, en mijdt de negatievelingen. Werk samen met anderen aan jouw doel en met het gewenste resultaat voor ogen. En deel je doelen en dromen met je medewerkers en geef ze de ruimte ze samen met jou te bereiken.

Herken vooroordelen en laat je er niet door beïnvloeden

Er leven nog veel onbewuste aannames en vooroordelen over vrouwelijk ondernemerschap in onze samenleving. Die werken vaak onbewust door in hoe vrouwen naar zichzelf kijken. Dat heeft vervolgens invloed op hoe ze handelen binnen hun bedrijf. Zo wordt onderhandelen door vrouwen niet als aantrekkelijk gezien. Mede daardoor vinden vrouwen van zichzelf dat ze er niet goed in zijn. Als ondernemer moet je echter voortdurend onderhandelen en natuurlijk is dat gewoon te leren. Hetzelfde geldt voor geld verdienen. Veel vrouwen voelen zich ongemakkelijk bij het idee dat financieel succesvol willen zijn een doel kan zijn. Ik hoor nog te vaak vrouwen zeggen dat het ze niet gaat om veel geld verdienen, maar om de voldoening die het werk geeft. Dit komt voort uit de aanname dat het eigenlijk niet sexy was voor vrouwen om veel geld te verdienen. Dat was het terrein van de mannen. Ongemerkt werkt deze aanname nog door bij de huidige generaties vrouwelijke ondernemers. Jezelf bewust worden van deze aannames helpt enorm bij het hanteren ervan.

Luister alleen naar advies van mensen die hetzelfde al hebben doorgemaakt

Luister alleen naar advies van mensen die hetzelfde al hebben doorgemaakt. Het starten van een bedrijf of doorgroeien, het gaat altijd gepaard met vragen over hoe je verder moet. De beste adviezen krijg je van mensen die zelf hebben doorgemaakt waar jij doorheen moet. Uiteindelijk neem jijzelf de beslissing die anderen nooit voor je kunnen nemen. Niets doen kan ook, maar ‘van niets, komt niets’. Waar vrouwelijke ondernemers nogal eens last van hebben is angst om te falen. Maar het ondernemerschap moet je leren door te doen, en fouten maken horen daar gewoon bij.

“Het is altijd verstandig om naar advies te luisteren, maar meestal gevaarlijk het op te volgen”.

(C. Régismanset, Franse dichter)

Werk aan je bedrijf en delegeer

Werken aan je bedrijf en niet in je bedrijf, betekent dat je een korte en lange termijn doel voor ogen hebt. Je werkt ergens naar toe. Concentreer je daarom op de zaken waar je goed in bent en die cruciaal zijn voor jouw bedrijf en het doel dat je nastreeft. Besteed de rest uit. Zelfs als je bedrijf nog klein is, en alles nog op jou neer komt is het mogelijk om taken uit te gaan besteden. Het komt er vaak op neer dat jezelf het contact hebt en blijft houden met je klanten. Alle taken daaromheen zijn uit te besteden. Als je alles zelf wilt blijven doen, zal je merken dat je niet optimaal kunt functioneren, dus concentreer je op de kerntaken.

delegeer en groei

Treed in de spotlights!

Durf het verschil te maken en durf het ook te laten zien. Als ondernemer zul je moeten laten zien waar je voor staat en het verschil kan maken voor jouw klanten. Ga spreken over je vak of geef workshops. Schrijf blogs of organiseer inloopspreekuren. Gebruik sociale media als kanaal voor je boodschap. Laat zien wat jouw resultaat of oplossing is voor jouw klanten. En mocht je nu denken ‘maar wie zit er nu echt op mij te wachten’, dan is mijn advies om direct een doorgewinterde businesscoach of adviseur in the arm te nemen die de klappen van de zweep kent. Op ikonderneemhet.nl kun je deze vinden, of via een ander netwerk. O ja, en ga netwerken, zowel fysiek als online. En natuurlijk kun je altijd contact met mij opnemen, ook wij helpen je heel graag met jouw doorbraak.

Reacties op dit artikel zijn van harte welkom!

 

 

 

Auteur: Klaar Zegers
Gepubliceerd op: maandag 12 augustus 2019

Trackback link

4 reacties

  1. Klaar Zegers
    Klaar Zegers, 19 augustus 2019

    Dat is mooie informatie Mirjam! Er wordt natuurlijk al heel veel uitgeruild, maar als je dat dus slim doet, kan je zaak er ook door groeien. Zonder gedoe met de fiscus!

  2. Klaar Zegers
    Klaar Zegers, 19 augustus 2019

    Hoi Annemie,

    Dank je voor dit mooie compliment! Je kunt de link toch gewoon knippen en plakken? De blogs zijn gewoon openbaar te lezen, ook voor niet leden.

  3. Annemie Hanssen
    Annemie Hanssen, 16 augustus 2019

    Mooi artikel Klaar! Ook waardevol voor vrouwelijke medewerkers. Zou leuk zijn als ik het kon delen of doorsturen aan mijn dochter die aan haar eerste echte baan begint. Weet jij of en hoe ik het kan delen?

  4. Miriam Notenboom
    Miriam Notenboom, 14 augustus 2019

    Mooi artikel, Klaar, verhelderend. Delegeren kan lastig zijn als je niet veel te besteden hebt. Maar je kunt het natuurlijk combineren met samenwerken en onderling diensten uitruilen. Dat mag van de Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/btw_berekenen_bij_ruilen