7 gouden adviezen voor effectieve acquisitiegesprekken

Ezelsbruggetjes om betere resultaten te halen uit je acquisitiegesprekken 1. Een klant heeft nooit ongelijk Hij ziet het anders. Variant op S. Covey. Begrijp eerst zo volledig mogelijk de klant om zelf begrepen te worden wat de meerwaarde is van je zakelijke diensten. 2. Gebruik KISS (keep it simple stupid) vaak Voorkom vakjargon. Zeg waar het op staat. Mooi voorbeeld van Jos Burgers die pleit voor duidelijke taal. Waarom een vervoersbewijs vragen als het bij een…
Lees meer

De werknemer is dood! Lang leve de werknemer!

Er is een hoop over te doen. De arbeidsmarkt. De teloorgang van de vaste baan. De arbeidsmarkt was eens overzichtelijk. Je was werkgever, werknemer of werkloos. Ons hele sociale stelsel is er op gebaseerd. En dan ineens die grote groeiende groep zelfstandigen, die niet in één van die drie hokjes past. Moet dat ‘zootje ongeregeld’ een stem krijgen? Overheid, werkgevers- en werknemersorganisaties, de oude garde, proberen het tij nog te keren. Waar te beginnen? Eerst…
Lees meer

Ondernemen is… een unieke ervaring bieden

ondernemen-unieke-waarde Ja, wat is dat eigenlijk? Er zijn zoveel omschrijvingen en betekenissen die aan het ondernemen worden gegeven. Het is maar net wie je het vraagt. Belastingdienst of kamer van Koophandel, een detaillist of een ondernemer in een high tech omgeving, ze vinden allemaal wat anders. Wij spreken of trainen dagelijks zelfstandigen, starters, mensen in loondienst en studenten. En ondernemerschap gaat hen echt allemaal aan. Of ondernemend zijn, het is maar hoe je het bekijkt, want…
Lees meer

Wat de vakbonden van zzp’ers kunnen leren

vakbonden-zzpers Bestaansrecht van de vakbond Als je de verhitte discussies over de zzp’er in het nieuws volgt, lijkt het wel alsof het gaat om straatmuzikanten waarvan over de toegevoegde waarde de meningen sterk uiteen lopen. De één vindt het muziek, de ander lawaai. Zijn het profiteurs of leveren ze een significante bijdrage aan de economie? Opvallend in deze discussie is dat de mening sterk verbonden is met de persoon of organisatie die het verkondigt. Volgens Ton…
Lees meer

Storytelling: ben jij een Houston of een New Orleans?

Storytelling De positionering van twee steden Een weekje de toerist uithangen in de VS. Om precies te zijn: naar zowel New Orleans als naar Houston. Een groter contrast kun je je bijna niet voorstellen. Houston is groot, zakelijk, en heeft een cultuursnuiver als ik niet heel veel te bieden. New Orleans daarentegen… zuidelijk, swingend, relaxed. In één woord: heerlijk! En wat doet de toerist die weinig tijd heeft? Die gaat op zoek naar de bezienswaardigheden die…
Lees meer

Vanuit welke mindset onderneem jij?

mindset-ondernemen Het belang van de juiste mindset In het vorige blog werd duidelijk hoe belangrijk jouw mindset is. Een groeimindset of een statische mindset zorgt ervoor dat je namelijk wel of niet doorzet bij tegenslag. Maar vanuit welke mindset onderneem jij?  Ik help je graag om daar meer inzicht in te krijgen. Lees de stellingen hieronder en bedenk achter welke jij het meeste staat.   Jouw ondernemersvaardigheden zijn kwaliteiten die je hebt en waar je weinig…
Lees meer

Wat succesvolle mensen weten over tegenslag

tegenslag-overwinnen Heb je vaak moeite met tegenslagen en wil je eigenlijk het liefste gelijk opgeven? In de komende blogs laat ik je graag zien hoe dit komt en wat je kan doen om dit te veranderen. Eenzaamheid als grootste vijand Veel ondernemers die tegenslag ervaren voelen zich eenzaam. Om je heen kun je namelijk de succesvolle mensen zo aanwijzen. De ondernemers die altijd de juiste beslissingen nemen. Ondernemers die het hebben en hun bedrijf zonder bloed,…
Lees meer

Lang leve de tunnelvisie!

tunnelvisie Soms is tunnelvisie noodzakelijk Niemand zal graag toegeven dat hij er wel eens last van heeft: tunnelvisie. Maar ik wil er hier graag een pleidooi voor houden. In sommige gevallen is het van belang voor het overleven. Tunnelvisie steekt vooral de kop op als wij mensen in het nauw worden gedreven. Of het idee hebben dat we bedreigd worden. Biologisch natuurlijk heel slim, want om te overleven werkt je brein alle overbodige informatie weg om…
Lees meer

Humor helpt bij succesvol ondernemen

Wat is jouw humorscore? Lachen is gezond. We weten het allemaal. En voor een goede lachbui is humor nodig. Humor is ook erg belangrijk in het ondernemen. Misschien is het wel de meest onderschatte eigenschap. Geen enkele ondernemerstest toetst de humorscore. Ik spreek nogal wat adviseurs die een hoop verstand hebben van ondernemen en daar anderen in adviseren. Het gaat dan over marketing, verdienmodel of financieel plan, maar nooit over humor. Het wordt daardoor allemaal…
Lees meer

Love is all in Connecting Worlds

auteur-jan-willen-wolff   Vraag: Hoe blijf je van waarde in deze roerige tijden? Antwoord: via liefde. Het boek Managen met Liefde van Tim Sanders laat zien dat het onbaatzuchtig bevorderen van de ontwikkeling van de ander leidt tot persoonlijk en zakelijk succes. Verwerf en deel kennis, deel je kennissen (netwerk) en toon compassie vanuit je echte ik. Naast jezelf zijn moet je ook echt iets willen. En durven te vragen, want niemand kan alles alleen. Dat geldt…
Lees meer