Ik wilde nooit freelancen, maar ben nu ondernemer

freelancen-ondernemer Tijdens mijn opleiding journalistiek kregen we een module freelancen. Freelancen ... van het idee alleen al gruwelde ik. Nee, ik wist een ding heel erg zeker: ik wilde nooit freelancen. Laat mij maar mooi voor een baas werken. Lekker makkelijk, geen gezeik. En toch ... ondertussen zou ik echt niet anders meer willen. Hoewel veel mensen wat ik doe zien als freelancen (het tikken van stukjes voor ondernemers), zie ik mezelf niet als freelancer. In…
Lees meer

Komt jouw boodschap wel over?

duidelijke-boodschap In trainingen zie ik het vaak gebeuren: iemand heeft een boodschap voor zijn gesprekspartner, maar die komt niet over. Het kan gaan om een goed idee dat diegene wil delen of er moet slecht nieuws worden gebracht of iemand wordt aangesproken op zijn gedrag en dat wordt niet duidelijk (genoeg) overgebracht. De boodschap wordt te voorzichtig, te vrijblijvend of te omslachtig gebracht en heeft voor de ontvanger onvoldoende of geen overtuigingskracht. En dus is de kans vrij groot dat die…
Lees meer

Weet jij wat je waard bent als zzp’er?

ben-jij-goud-waard “Omdat je het waard bent”. Een mooie uitdrukking. En je denkt direct aan een bepaald merk shampoo. Maar wat ben jij eigenlijk waard als je zzp’er in de zakelijke dienstverlening bent? Het is nog best ingewikkeld daar een-twee-drie een antwoord op te verzinnen. Natuurlijk zou je willen dat klanten riepen “Je bent GOUD waard”, en niet “Voor jou drie anderen”. Want dat laatste betekent weinig goeds voor jouw waarde…   Waarde wordt door de klant…
Lees meer

Pitchen eng? Zo hangt iedereen aan jouw lippen!

Pitchen-eng-tips Overwin je angst voor pitchen met deze tips Het is woensdagmiddag, de ondernemerstraining zit er bijna op. Nog een laatste mededeling, voordat de ondernemers weer vertrekken. "Volgende training starten we met jullie pitches". Ik zie enkelen verstijven. Hier en daar een zucht. Gevolgd door een excuus dat het momenteel wel erg druk is en wellicht de tijd ontbreekt voor de voorbereiding… Elke keer valt het me weer op hoe zwaar het woord ‘pitchen’ valt. Waarom…
Lees meer

BTW en de nieuwe KOR: de kleine ondernemersregeling

BTW aangifte Het is weer tijd voor de BTW aangifte van het 3e kwartaal. Wees op tijd. Bedenk dat ook de betaling tijdig bij de belastingdienst binnen moet zijn. Dit is ook een mooi moment om vooruit te blikken naar 2020. Je BTW terug ontvangen middels de KOR (kleine ondernemers regeling) De kleine ondernemersregeling voor de BTW (KOR) vervalt namelijk. Die nieuwe regeling is een vrijstelling als je (belaste) omzet onder de € 20.000 blijft. …
Lees meer

Een goede bedrijfsnaam bedenken als zzp’er

bedenken-goede-bedrijfsnaam Hoe is jouw bedrijfsnaam tot stand gekomen? Had jij ook slapeloze nachten of wist je je bedrijfsnaam meteen? Een goede bedrijfsnaam bedenken is soms een heel denkproces! Voordat mijn creatieve brein startte met het bedenken van een bedrijfsnaam heb ik eerst de volgende stappen gevolgd. Ik laat in het midden of deze stappen in de juiste volgorde zijn genomen. Voor mij is het belangrijk dat ik het heb gedaan op mijn manier wat erg goed…
Lees meer

Klanten overtuigen met wederkerigheid

klanten-overtuigen-wederkerigheid Wat is wederkerigheid? Het principe van wederkerigheid wordt volop toegepast als één van de belangrijkste overtuigingstechnieken in online marketing. De basis van wederkerigheid ligt in de gedragspsychologie: als je iets zomaar geeft aan een ander, voelt die ander zich vroeg of laat verplicht iets terug te geven. Omdat er geen contract of afspraak tegenover staat, weegt de ethiek van de gift zwaar. Mensen voelen zich dan sneller beschaamd als ze niets terugdoen. Op allerlei manieren…
Lees meer

Overwin telefoonangst met deze 12 adviezen

telefoonangst-overwinnen Veel ondernemers kennen het: telefoonangst “Door het verlies van een grote klus moest ik snel actie ondernemen om weer nieuwe opdrachten te krijgen… en om ondernemers te laten weten wie ik ben en wat ik doe bleef er maar één ding over: (lauw) bellen. Het idee was er wel… “even” een pakkende mail bedenken, en daar achteraan bellen. Simpel toch? Nou nee … als er iets is waar ik een hekel aan heb is het…
Lees meer

Koud bellen… brrr of niet?

koud-bellen Telefonisch een afspraak maken met een potentiële opdrachtgever, hoe doe je dat? Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. En toch moet je als zzp'er 'koud bellen' om afspraken te krijgen. Verkopen van een afspraak Als je telefonisch afspraken gaat maken met mensen of bedrijven die je niet kent dan valt dit onder koude acquisitie. Zij weten…
Lees meer

Hoe zorg je ervoor dat je geen last hebt van uitstelgedrag?

uitstelgedrag Uitstelgedrag! Je wilt het wel doen, sterker nog als je het niet doet dan kan je in de problemen komen. Maar toch stel je het doen van die ene taak steeds uit.   Herken jij uitstelgedrag? Heb je er weleens last van? Laten we de definitie van uitstelgedrag van Wikipedia benoemen zodat we over het zelfde soort uitstelgedrag hebben. Uitstelgedrag volgens Wikipedia   Uitstelgedrag is het uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet…
Lees meer